2.4.6.4 Diversiteit
Als leerlingen zelf keuzes kunnen maken hoe ze zich de leerstof eigen willen maken, ontstaat er vanzelf een grote diversiteit aan leerroutes binnen de door de docent gestelde kaders. De leerling is in die zin zijn eigen studiewijzer of eigenlijk liever navigator. Dit impliceert:
- dat de leerling ook met behulp van andere informatiebronnen als artikelen, video of interviews zich de leerstof eigen maakt
- dat de verschillende leerroutes in een groep/klas deels op elkaar lijken, deels wezenlijk verschillend zijn
- dat de docent kan kiezen om alle leerlingen min of meer dezelfde basisstof aan te bieden en daarnaast keuzestof aan te bieden
- dat de overkoepelende eindtermen worden met elk van de keuzestof onderdelen bereikt. Elke leerling is dus verplicht om ten minste een keuzestof onderdeel te maken
- dat in elk leerarrangement tenminste één open contextrijke opdracht opgenomen moet zijn, omdat een dergelijke opdracht de leerling uitdaagt tot zelfstandig leren in plaats van zelfstandig werken
- dat het resultaat, dat van de leerlingen verwacht wordt, voor hen volstrekt duidelijk moet zijn en dat ze zich met het eindresultaat kunnen verenigen.Alleen dan kan hij zijn eigen leerproces sturen.
Meer weten? Zie Leerarrangementen