2.2.3 Leermenu
Een leermenu is het geheel van leerinhouden en leeractiviteiten die de docent aanreikt.
Hoe doe ik dat?
- U creëert een breed aanbod (de kaart) aan samenhangende leerinhouden en leeractiviteiten en stelt daarbij tevens het beoogde resultaat vast
- U laat de leerlingen binnen bepaalde kaders (de kaart) keuzes maken uit de verschillende opties om zo hun eigen leerroute te maken
- U zorgt ervoor dat u en uw leerlingen beiden verantwoordelijkheid dragen voor het leerproces als geheel
- U bepaalt naast de opties ook welke vaste markeringspunten er zijn. U geeft aan wat wanneer klaar moet zijn, wanneer er klassikale instructie, uitleg of onderlinge uitwisseling is
- U maakt met behulp van deze vaste markeringspunten contacttijd, keuzewerktijd en huiswerk tot een logisch geheel
- U roostert niet, maar zorgt wel voor een bepaald ritme in leerdoelen, leerinhouden en toetsen
- U zorgt er voor dat het leerarrangement integreert wat er in lestijd, keuzewerktijd, studiehuis, thuis of elders door leraar en leerling moet worden gedaan
- U bewaakt de rolverdeling, maar ondersteunt bijtijds want u doet een beroep het (zelf)organiserend vermogen van leerlingenen
- U controleert of leerlingen problemen weten te overwinnen, in hun groep functioneren, zo nodig om hulp kunnen vragen en om kunnen gaan met kritiek.
Meer weten? Zie Leerlandschapsmodel