3.1.2 VAL
Virtual Action Learning (VAL) is een stappenplan om zelfstandig interactief en sociaal leren vorm te geven.
Hoe doe ik dat?
- U neemt kennis van de VAL-inleiding
- U start (als lerende) met het door u gewenste competentieprofiel
- U kiest de daarbij behorende leerarrangementen
- U gaat aan de hand van een leeropdracht aan de slag, zoekt in portfolio's van anderen en op internet. U selecteert informatie
- U maakt uw eerste concept-leerproduct
- U zet dit concept met enkele vragen in uw portfolio en checkt regelmatig of er reacties zijn vanuit uit uw Learning Community. U neemt deel aan de Virtuele Leerinteracties
- U maakt eventuele voortgangstoetsen en beantwoordt vragen. Omdat u niet alles helemaal begrijpt, bezoekt u een opleidingsbijeenkomst
- U stelt op basis van de narratieven en adviezen van anderen uw concept bij. U vindt het goede genoeg om er over te presenteren in een bijeenkomst voor best practices
- U bekijkt hoe uw concept wordt gewaardeerd en besproken aan de hand van een aantal reflectievragen in het kader van een editorial review
- U stelt het concept opnieuw bij aan de hand van de gegeven feedback en publiceert het op het on-line forum
- U herhaalt deze cyclus voor een aantal leervragen, net zolang tot u zich competent voelt op een bepaald gebied. Om dat ook officieel vast te laten stellen, meldt u zich aan voor een assessment
- U heeft op het assessment al een aantal vragen en opdrachten gekregen waarop u door uw docent en peers bent beoordeeld. U bespreekt een en ander en neemt de resultaten en de voorgenomen acties mee in uw overkoepelende leerplan
- U zorgt er voor dat u gedurende het gehele traject in gesprek blijft met uw collega-studenten, docenten opleiders. U voert een betekenisvolle dialoog.
Meer weten? Zie Werkvormen