2.3.1 SDT
De Self Determination Theory (Ryan & Deci, 2000) geeft richtlijnen voor ontdekkend of constructief leren en richt zich daarbij vooral op het bewerkstelligen van de voorwaarden daarvoor.
Hoe doe ik dat?
- U gaat er van uit dat de mens geen passieve kennisconsument is, maar zelf, op basis van het hem aangereikte materiaal en reeds bestaande inzichten, actief kennis- en betekenis creeert. U leert constructivistisch
- U weet dat deze doorlopende kenniscreatie tot specifieke expertise leidt die men inzet just in time
- U beseft dat dit leerproces in belangrijke mate onbewust verloopt, een hoge verwerkingssnelheid kent en bij voorkeur plaatsvindt in een sociaal kader
- U weet dat het brein een bijna onbeperkte opslagcapaciteit heeft voor deze vorm van leren en dat dat ook nauwelijks moeite kost. U leert hyper-effciënt
- U realiseert zich dat het nadeel van dit automatisme is dat het proces zich lastig laat sturen. Het is sterk afhankelijk van sociale normen en persoonlijke motivatie.
Meer weten? Zie Theorieen