3.1.2.1 Stappenplan

  1. U maakt deel uit van een leergezelschap, een learning community
  2. U start (als lerende) met het door u gewenste en/of met uw opleider en uw medestudenten (learning community) afgesproken competentieprofiel 
  3. U bekijkt en selecteert de door u gewenste leerarrangementen
  4. U gaat aan de hand van een leeropdracht aan de slag, zoekte in portfolio's van anderen en op internet. U selecteert informatie
  5. U maakt uw eerste concept-leerproduct
  6. U zet dit concept met enkele vragen in uw portfolio en checkt regelmatig of er reacties zijn vanuit uit uw Learning Community. U neemt deel aan de Virtuele Leerinteracties
  7. U maakt eventuele voortgangstoetsen en beantwoordt vragen. Omdat u niet alles helemaal begrijpt, bezoekt u een opleidingsbijeenkomst 
  8. U stelt op basis van de narratieven en adviezen van anderen uw concept bij. U vindt het goede genoeg om er over te presenteren in een bijeenkomst voor best practices  
  9. U bekijkt hoe uw concept wordt gewaardeerd en besproken aan de hand van een aantal reflectievragen in het kader van een editorial review 
  10. U stelt het concept opnieuw bij aan de hand van de gegeven feedback en publiceert het op het on-line forum
  11. U herhaalt deze cyclus voor een aantal leervragen, net zolang tot u zich competent voelt op een bepaald gebied. Om dat ook officieel vast te laten stellen, meldt u zich aan voor een assessment
  12. U heeft op het assessment al een aantal vragen en opdrachten gekregen waarop u dor uw docent en peers bent beoordeeld. U bespreekt een en ander en neemt de resultaten en de voorgenomen acties mee in uw overkoepelende leerplan
  13. U zorgt er voor dat u gedurende het gehele traject in gesprek blijft met uw collega-studenten, docenten opleiders. U voert een betekenisvolle dialoog.  

Meer weten? Zie VAL